Deze voordracht is op maat gemaakt voor de derde graad van de lagere scholen; en wordt in de provincie Antwerpen op uw school of locatie opgesteld. Meer weten? - Mogelijks 2018-2019 nieuwe voorwaarden Lees dan zeker verder en bespreek met je school, ouderraad, scholengroep of gemeente wat zij voor je kunnen betekenen. Graag tot ziens!

Wat volgt samengevat in een notendop:

Paul Maes stopt wegens ziekte met zijn voordracht leren leren (getiteld: “ Gebruik je verstand… verstandig…). Onder begeleiding van Paul Maes zelf (en op zijn vraag) neemt Marina de Roover het van hem over, sinds oktober 2016.

Een beetje meer uitleg over de overname kan u hieronder lezen:

Door ziekte voert Paul Maes zijn voorstelling “gebruik je verstand…verstandig” niet meer op sinds het schooljaar 2016-2017. Na jaren samenwerking is er een vriendschap ontstaan. Daarom wilde ik zijn levenswerk niet verloren zien gaan. We bespraken de optie om dit verder te zetten onder “Gebruik je verstand… verstandig – Revised”. Ik gebruik dus zijn decor, materiaal, PowerPoint, … Indien interesse hieronder alvast het antwoord op de wellicht meest prangende vragen.

Wie ben ik?

Ik ken Paul al verschillende jaren en hij zegt in mij, in vele opzichten, een jongere versie van zichzelf te zien. Leren leren / leren studeren is net als voor hem ook voor mij een passie, een onderwerp waar ik met vuur over kan praten. Net als Paul haal ook ik mijn knowhow vooral ook uit de ervaring van mijn ondertussen jarenlang begeleiden van jongeren in hun zoektocht naar goede studiestrategieën. En het principe van levenslang leren indachtig school ik mij in dit thema uiteraard voortdurend bij.

Ga ik dezelfde voordracht geven? (En gaat die even goed zijn?)

In de woorden van Paul: Marina is altijd dolenthousiast geweest over mijn ‘theater-voordracht’. Ze heeft nu mijn decor en PowerPoint gekregen en gaat daar met mij als coach de volgende weken mee aan de slag. Wat ik erg waardeer aan Marina is dat ze van meet af aan gesteld heeft er haar eigen draai aan te willen geven. De voorstelling zal dan ook toepasselijk ‘Gebruik je verstand… verstandig – revised’ heten. Wat meteen duidelijk maakt dat haar presentatie enerzijds inhoudelijk en vormelijk nog een heel groot Paul-Maes-gehalte zal hebben maar dat ze die zeker gaat overgieten met een fris en jong Marina-De-Roover-sausje.

Paul: Eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik haar als spreker nog niet aan het werk gezien heb. Maar ze is ook op dat vlak niet aan haar proefstuk toe. Ik heb er zelf in elk geval het volste vertrouwen in.

Hoeveel kost een voorstelling?

Ik vraag 450 euro voor de voorstelling, vervoer en materiaal inbegrepen. De voordracht kan geboekt worden voor de derde graad van de lagere scholen in de provincie Antwerpen.

Hoe kan ik een afspraak maken?

Je kan me bellen op het nummer 0474 55 22 21, of mailen naar info@climbingfish.be.

Na een telefonisch gesprek vraag ik meestal om eveneens een mail te sturen, zodat alle gegevens correct genoteerd kunnen worden. Ik streef ernaar om op werkdagen binnen de 24 uur uw mail te beantwoorden. Telefonisch ben ik op werkdagen het best  bereikbaar tussen 11 en 16 uur.

Niet onbelangrijk detail (de woorden van Paul Maes):

The Climbing Fish’ is een knipoog naar één van die beroemde uitspraken van Einstein die stelt dat iedereen zijn talenten heeft maar dat je een vis niet mag vragen zoals een aap in een boom te klimmen. De keuze voor Climbing Fish als haar uithangbord zegt op die manier veel over haar visie op omgaan met jongeren. Een frisse, eigentijdse en positieve visie.

 

Mocht je Paul Maes hierover nog één of ander willen vragen, aarzel dan niet om hem te contacteren ( 014 45 19 35). Volgens zijn eigen woorden: Ik zou heel graag zien dat mijn werk niet verloren gaat en wil me daar nog een tijdje voor blijven inzetten. Bel of mail gerust als je hierover nog vragen hebt.” 

 

OPGELET nota aan de scholen die reeds geboekt hebben of wensen te boeken - geplande overname:

Vorig jaar startte erg mooi op. De voorstellingen zijn een kolfje naar mijn hand waar ik enorm van genoten heb. Samen met Paul Maes hebben we hard gewerkt aan details, gestreefd naar perfectie. Helaas zat de gezondheid niet mee waardoor mijn schooljaar vroegtijdig stopte. Na twee hartoperaties ging het tijdelijk beter en startte ik dit schooljaar weer op. Ik had reeds afgebouwd naar de provincie Antwerpen en lager onderwijs. Helaas blijkt mijn hart het alsnog niet aan te kunnen.

Er komt hoogst waarschijnlijk een meer dan waardige opvolger die het verhaal van Paul Maes (en ondertussen ook mijn verhaal) opnieuw zal verder zetten… maar ik ga zelf forfait moeten geven, met veel pijn in het figuurlijke hart uiteraard. Intussen zou ik de scholen een goed alternatief willen bieden. Ik ben daarom mijn opvolger een doordrongen training aan het geven terwijl hij zijn laatste loodjes van zijn opleiding Pedagogie aflegt. Ruben neemt de voorstellingen zeer waarschijnlijk over, maar wel pas wanneer de puntjes op de i staan. Kwaliteit staat tenslotte op de eerste plaats. Dit schooljaar zou mooi meegenomen zijn, maar realistisch gezien lijkt het me veiliger te spreken vanaf volgend schooljaar. Het is dan aan Ruben om te bekijken of hij verder werkt onder mijn afbakening of toch terug over heel Vlaanderen wilt werken, inclusief secundair onderwijs. Ik besef dat ik u nu met vele vraagtekens laat zitten. Daar zitten wij nu ook nog mee. Concreet willen we hier tegen de paasvakantie antwoorden op (we hebben een stappenplan uitgewerkt). Ziet u het zitten om dan nog eens contact op te nemen? Ik geloof in eerlijke communicatie, dus bij deze, geen antwoorden maar de situatie eerlijk zoals de kaarten nu op tafel liggen. Hopend op uw begrip.

Bij voorbaat dank, en mijn excuses dat ik nog niet de kans had u reeds persoonlijk te mailen of te bellen, ik ben mijn agenda nog volop aan het verwittigen...

 

 

Is alles duidelijk en weet je genoeg?

Of net niet en wil je ons een vraag stellen?

Wil je graag weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Of is alles helder en wil je meteen een afspraak maken?