Biggerplate Brunch Club


15 november 2015

Marina De Roover, eigenaar van The Climbing Fish en mede-oprichtster van Belgium is Mindmapping, werd 5 november 2015 uitgenodigd op de Brunch Club van Biggerplate. Biggerplate is dé mindmap bibliotheek!

Marina mocht hier een korte presentatie geven over haar werk als studiecoach en mindmap trainer, met een concreet voorbeeld. Ze koos hierbij voor het M-decreet. Met leden actief in het onderwijs, werd dit meteen een bruisende discussie.

Doel

Deze Brunch meeting heeft als doel mindmappers van België bij elkaar te brengen om elkaar te steunen en samen te brainstormen over alles wat met Mindmapping te maken heeft. Feedback en persoonlijk contact zijn onmisbaar in de huidige samenleving. Bovendien kunnen de oprichters van Biggerplate hun site en werk alleen maar optimaliseren via de feedback van hun leden.

 

Biggerplate maakt jaarlijks een verslag op, waaruit we mogen afleiden dat steeds meer Belgen beroep doen op deze mindmap bibliotheek! (hyperlink) Hieruit blijkt de nood aan eenduidige informatie, gegronde trainingen en goede kenniscentra. Belgium is Mindmapping is opgericht om deze kwalitatieve trainingen en kennis aan te bieden.

België

Een fijn bijkomend effect: we werken overkoepelend. België is politiek toch wel een uitzonderlijk land: 3 regeringen voor 3 gewesten, 3 verschillende wetgevingen omtrent onderwijs in één land. Wat fijn om tijdens zo’n meeting te kunnen overleggen met landgenoten uit het Brusselse en Waalse gewest. Zeker nu, in het kader van het M-Decreet, is zo’n overleg verrijkend en zelfs noodzakelijk! Laat dit een oproep zijn naar onze landgenoten: alleen samen kunnen we een verschil maken. We moeten leren uit elkaars vergissingen en het maximale halen uit elkaars positieve ervaringen.

Concrete vragen

  1. Hoe kunnen we Mindmapping© inzetten binnen het onderwijs:
    1. SWOT analyses voor leerlingen in het kader van het M-Decreet – iedereen is bijzonder en uniek, via SWOT kunnen ALLE leerlingen gematched worden om tot een optimale klassamenwerking te komen - Verminderen van de klasdruk door sterktes en zwaktes aanvullend te laten werken (via SWOT)
    2. Overzichtelijk werken en vergaderen voor leerkrachten
  2. Hoe kan BIMM ondersteunen:
    1. Trainingen voor leerkrachten
    2. Trainingen voor leerlingen
    3. Kenniscentrum
  3. Hoe kan Mindmapping© bijzondere leerlingen ondersteunen bij het studeren
    1. Progressieve boeken: van ingevulde mindmaps, tot mindmaps die ingevud of aangevuld moeten worden tot zelf de mindmap maken à dit kan voor vakken die zeer theoretisch zijn en in alle richtingen steeds gezien worden, bv leerstof van de Wereld Oorlogen
    2. Vul de gaten in – Kennen en herkennen via Mindmapping © voorkomen
  4. Hoe kan het hele onderwijssysteem het maximale uit Mindmapping© halen
    1. Combinatie van voorgaanden
    2. Optimaliseren van de productiviteit van de leerlingen alsook de leerkrachten

Resultaten

Contacten werden opgestart via Linked In, om verdere samenwerking en brainstorming te garanderen. We gaan allen met bovenstaande vragen aan de slag.

In januari 2016 zal er een informele bijeenkomst volgen om verdere puntjes op de i te zetten. We hebben doelen vooropgesteld die dan overlopen en bijgesteld zullen worden.

In februari 2016 volgt er een nieuwe meeting in de vorm van een tweede Biggerplate Brunch Club.

Verdere toekomst: in 2017 zal Biggerplate Unplugged doorgaan te Brussel! Hét event rond Mindmapping © dat je niet gemist mag hebben! We weten dus waar we naartoe willen werken!

Is alles duidelijk en weet je genoeg?

Of net niet en wil je ons een vraag stellen?

Wil je graag weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Of is alles helder en wil je meteen een afspraak maken?