Literatuur

Links

Inspiratie, leuke software en extra informatie kan u op deze sites terugvinden

Goede oefensites die vaak gebruikt worden...

Geheugensoftware & geheugenweetjes

Wat kan mij helpen? Wat heb ik nog nodig? Waar vind ik tips? Of welke sites zijn gewoon echt eens een bezoekje waard? Vanalles over ons geheugen vind je hier.

iMindmap software

De (volgens mijn persoonlijke mening) beste software voor studenten is iMindmap van ThinkBuzan. Echter zijn er vele andere gratis en betalende mogelijkheden. Aan jullie om te kiezen! Meer info over de voor- en nadelen bij Climbing Fish of Belgium is Mindmapping ©.

thinkbuzan.com

eMindmap

Freeplane

Coggle

Freemind

Mindmanager van Mindjet

Mindgenius

Xmind

iMindQ

 

 

En nog vele anderen... Pro's en con's hangen af van wat je wilt bereiken. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie op maat. Vele versies zijn voor korte tijd ook gratis te gebruiken.

 

Dé mindmapbibliotheek

Collega’s lezingen en workshops

Samenwerking is de sleutel tot succes. Levenslang leren, van en met elkaar!

Uitvinder van Mind mapping © en team

Tony Buzan is the world-renowned inventor of Mind Mapping and expert on the brain, memory, speed reading, creativity and innovation. He has been named as one of the world’s top 5 speakers by Forbes magazine.

Het project 'Leren.Hoe?Zo!'

Leren.Hoe?Zo! is een onafhankelijk project, ontstaan vanuit de ervaring van studiebegeleiders en docenten van jongeren uit het secundair en hoger onderwijs. De dagelijkse leiding is in handen van Tommy Opgenhaffen.

Belgium is mindmapping

Samenwerkingsproject van de Belgische ThinkBuzan Licensed Instructors

Algemeen

Gewoon een tussendoortje waar je toch slimmer van wordt! Denk zeker ook aan jongleerballen, gezonde buitenlucht en voldoende fantasie bij het studeren.
  • Jarrett, C. (2011). Psychologie in 30 seconden. Tielt: Lannoo.
  • Seth, A. (2014). Het brein in 30 seconden. Kerkdriel: Lebrero.
  • Vermeulen, M. (2011). Helpen bij huiswerk: een gids voor ouders. Aartselaar: Deltas.

 

Leuk Materiaal:

  • Dennisson, P. & Dennisson G. (2016). Brain gym kaartenset. Kaatwijk aan Zee: Uitgeverij Panta Rhei
  • Malle getallen: Delen. Scala Leuker Leren bv

    Malle getallen: Vermenigvuldigen. Scala Leuker Leren bv

    Malle getallen: Optellen en aftrekken tot 20. Scala Leuker Leren bv

    Malle getallen: Optellen en aftrekken tot 100. Scala Leuker Leren bv

    Malle getallen: Metend rekenen. Scala Leuker Leren bv

    Warrige Woorden: Eerste Lezertjes. Scala Leuker Leren bv

    Warrige Woorden: Spelling. Scala Leuker Leren bv

    Warrige Woorden: Werkwoordspelling. Scala Leuker Leren bv

  • Rory Story Cubes

Bibliografie

Het wiel moet niet heruitgevonden worden, maar wel aangepast worden aan het voertuig. Dit wilt zeggen, The Climbing Fish wil blijven leren (hoe zit dat wiel in elkaar?) en deze kennis toepassen in specifieke en concrete situaties (hoe gaan we dat wiel nu effectief laten draaien). Daarom is The Climbing Fish steeds op zoek gegaan naar goede bronnen. Waar mogelijk zijn we gaan leren aan de bron, met name bij Bernard Lernout (België) en Tony Buzan (Groot Brittannië). Speciale dank voor hun wijze raad en ondersteuning! Hun expertise vormt de basis van het vakgebied van The Climbing Fish. Daarom hier een literatuurlijst als waardevolle referentie naar de opgedane kennis.

Blom, L. (2012) Beelden in je hoofd: Handleiding voor Beeldenken. Utrecht: Uitgeverij AnkhHermes.

Buzan, T. (1985). Gebruik je verstand. Deurne: Uitgeverij Baart pvba.

Buzan, T. (2014). Mind Maps for business: Using the ultimate thinking tool to revolutionise how you work. United Kingdom: Pearson Education Limited.

Buzan, T., & Buzan, B. (2011). Mindmappen: vergroot je creativiteit, verbeter je geheugen, verander je leven (2e ed.) [The Mind Map Book: Unlock your creativity, boost your memory change your life]. Amsterdam: Pearson Education.

Buzan, T., & Buzan, B. (1990). The Mind Map Book. United Kingdom: BBC Books.

Buzan, T., & Buzan, B. (2010). The Mind Map Book: Unlock your creativity, boost your memory change your life. United Kingdom: Pearson Education Limited.

Buzan, T (Presentation) (2006-2013). The most Important Graph in the World: And how it will change your life! (DVD). Cardif: Proactive Press.

Brouwer, A. (2012). De huiswerkcoach: Help je kind met huiswerk. Baarn: Forte Uitgevers BV.

Collins, J. (2015). Survivalgids voor hoogbegaafde pubers. Uitgeverij Pluspunt.

Compernolle, T. (2014). Ontketen je brein: Hoe hyperconnectiviteit en multitasken je hersenen gijzelen en hoe je eraan kunt ontsnappen. Tielt: uitgeverij Lannoo nv.

Cooreman, A. & Bringmans, M. (2007) Als spelling een kwelling is…: Boek 1 Spelend spellen. Antwerpen: De Boeck.

Cooreman, A. & Bringmans, M. (2007) Als spelling een kwelling is…: Boek 2 Spellen met succes. Antwerpen: De Boeck.

Cuyvers, L. (2008) Therapie bij dyscalculie: Introductie. Antwerpen: Garant.

Cuyvers, L. (2008) Therapie bij dysorthografie en dyslexie: Introductie. Antwerpen: Garant.

Chopra, C. & Tanzi, R.E. (2013). Superbrein [Superbrain]. Antwerpen: Kosmos uitgevers B.V.

De Bel, M. (2014). Faalplezier: En andere leuke dingen die kinderen mij hebben geleerd. Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv

De Boe, D. (2012). Creashock: Anders denken, durven doen, met resultaat. Tielt: Uitgeverij Lannoo nv

De Boe, D. (2017). Edunext: Transformeer je school van binnenuit. Leuven: Uitgeverij LannooCampus

De Boe, D., Lernout, B. & Sprangers, P. (2011). Edushock: Breinoptimizer voor leren in de toekomst. Tielt: Uitgeverij Lannoo nv

De Boe, D. (2014). Egoshock: Durf jezelf ontdekken, maak keuzes. Tielt: Uitgeverij Lannoo nv

De Bondt, A. & Descamps, L. (2012). De dyslexie survivalgids. Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij.

Deneve, M. (1999). De leerkracht bij het leren leren: de resultaatgerichte aanpak. Averbode.

Descamps, L. (2012). De autisme survivalgids. Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij.

De Wit, M. (2012). Worden wie je bent: Een reis door de ontwikkelingsfilosofie van Reuven Feuerstein. Utrecht: Perspectief Uitgevers.

Dewulf, L. (2016). Stop Burn-out. Tielt: Lannoo nv

Dryden, G. & Dr. Vos, J. (1994). The learning revolution : A lifelong learning programme for the world’s finest computer: Your amazing brain. UK Bucks: Accelerated Learning Systems ltd.

Dweck, C.S. (2015). Mindset, de weg naar een succesvol leven: ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties. Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Evers, J. & Kneyber, R. (2016). Flip the system: Changing education from the ground up. New York: Routledge.

Evers, J. & Kneyber, R. (2013). Het Alternatief: Weg met de afrekencultuur in het onderwijs. Amsterdam: Uitgeverij Boom.

Evers, J. & Kneyber, R. (2015). Het Alternatief II: De ladder naar autonomie. Culemborg: Uitgeverij Phronese.

Freed, J. & Parsons, L. (2012). Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden: Talenten van een rechtsgeoriënteerd kind. [Right brained-children in a left-brained world] Antwerpen: Garant.

Fry, R. (1999). Snel en efficiënt studeren: De beste leestechnieken. Aartselaar: Deltas.

Fry, R. (1999). Snel en efficiënt studeren: Zo onthoudt u alles beter. Aartselaar: Deltas.

Fry, R. (1999). Snel en efficiënt studeren: Zo slaagt u voor tests en examens. Aartselaar: Deltas.

Griffiths, C. (2011). GRASP: The solution. Cardiff: Proactive Press.

Hellinckx, W. & Ghesquière, P. (2011) Als leren pijn doet…: Opvoeden van kinderen met een leerstoornis. Leuven: Acco.

Jaspaert, H. & Maes, P. (2009) Hebbes: Verstand van leren & Leren van je verstand. Brugge: Die Keure Educatief.

Jolles, J. (2016). Het tienerbrein: Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam: Amsterdam University Press B.V.

Kesselman-Turkel, J & Peterson, F (1984). Doelmatig studeren: studeer meer en beter in minder tijd. Deurne: Uitgeverij Baart pvba.

Kotter, J.P. (2012). Leading Change. USA: Harvard Business Review Press.

Laloux, F. (2014) Reinventing organisations: A guide to creating organisations inspired by the next stage of human consciousness. Brussels: Nelson Parker.

Lebeer, J. (2009) Bouwen aan leren leren: Cognitieve leerbevordering bij kinderen met risico op ontwikkelings- of leerstoornissen. Leuven: Acco.

Lernout, B. (2010). Het Leonardo kompas. Gent: Witsand uitgevers.

Lernout, B., & Lernout, L. (2009). S.O.S. Taal. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.

Lernout, B., & Provoost, I. (2000). Leuker leren: een nieuw praktijkboek voor een breinvriendelijke studie. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.

Lernout, B., & Provoost, I. (2008). S.O.S. Brein. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.

Maes, P. (2010). Help je kind bij het leren. Antwerpen: Luster.

Maes, P. (2015). Slimmer studeren: De basisbegrippen. Grondig uitgelegd. Brugge: Die Keure Educatief.

Maes, P. & Jaspaert, H. (2015). Als doen leren het niet meer doet. Brugge: Die Keure Educatief.

Maniet-Bellerman, P. (1997). “Wij zijn niet dom!” Praktische tips van en door leerlingen met leerstoornissen. Leuven-Apeldoorn: Garant.

Medina, J. (2014). Brain Rules: 12 principles for Surviving and Thriving at Work, Home, and School. Seattle USA: Pear Press.

Michiels, A. & Descamps, L. (2012). De hoogsensitiviteit survivalgids. Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij.

Mol, J. (2015). De giraf en de jakhals in ons: Over geweldloos communiceren. Amsterdam: uitgeverij SWP.

Moonen, E. (2012). Dwaalspoor Dyslexie: Hoe elk kind een vlotte lezer wordt. Antwerpen: M-Books / WPG Uitgevers België nv.

Opgenhaffen, T. (2014). Leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.

Opgenhaffen, T. (2015). Mind the map. Tielt: LannooCampus.

Ostrander, S. & Schroeder, L. (1993). Supergeheugen. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.

Rohde, M. (2013). The sketchnote handbook: The illustrated guide to visual note taking. USA: Peachpit Press.

Rohde, M. (2015). The sketchnote workbook: advanced techniques for taking visual notes you can use anywhere. USA: Peachpit Press.

Schouwenburg, F. (). Inspiratieboek voor po en vo: 'Scholen om van te leren'. Leiden: De Bink.

Sinek, S. (2009). Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Groot Brittanië: Portfolio Pinguin.

Staes, J. (2007). Mijn organisatie is een oerwoud. Tielt: Uitgeverij LannooCampus.

Staes, J. (2009). Mijn manager is een held. Tielt: Uitgeverij LannooCampus.

Staes, J. (2011). Ik was een schaap. Tielt: Uitgeverij LannooCampus.

Staes, J. (2015). EOI Mindset Map. Tongerlo: Red Monkey.

Stil, K. & Castricum, R. (2010). Studeren met autisme: Hoe werkt dat? Amsterdam: uitgeverij SWP.

Swaab, D. (2012). Wij zijn ons brein: Van baarmoeder tot alzheimer. Amsterdam: uitgeverij Contact.

Swaab, D. & Schutten, J.P. (2013). Jij bent je brein: Alles wat je wilt weten over je hersenen. Meppel: Ten Brink.

Timmerman, K. (1996). Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Leuven: Acco.

Timmerman, K. & Van der Schoot Dominique (1998). Kinderen ruimtelijk-visuele problemen: een beren-aanpak. Leuven: Acco.

Taylor, J.F. (2007). De AD(H)D survivalgids. Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij.

Van Bulck, H. (2015). De eigenwijze kikker: Het geheim van lesgeven en opvoeden. Bodegraven: Paris Books.

Van den Brandthof, J.-W. (2000). Gebruik je hersens: Hoe te overleven in het informatietijdperk. Hoevelaken: Verba b.v.

Van den Brandthof, J.-W. (2007). Gebruik je hersens. Maastricht: Academic service.

Van den Brandthof, J.-W. (2009). Leer als een speer. Maastricht: Academic service.

van Uden, E. (2015). Ontdek snel: Mindmappen. Culemborg: Van Duuren Media.

Vanroy, K. (2015). Leren met autisme: Autistisch denken in de onderwijspraktijk. Berchem: Uitgeverij Epo.

Verdoes, T. (2013). Denken in Beelden. Amsterdam: Niño.

Verhaege, P. (2012). Identiteit. Amsterdam: De bezige bij.

Verhaege, P. (2015). Autoriteit. Amsterdam: De bezige bij.

Waelput, H.; Opgenhaffen, T.; Prof. Dr. Heene A. & Prof. Dr Byosiere P. (1999). S.O.S.! Mijn brein wordt te klein: een survivalpakket voor elke student. Tielt: Lannoo.

Is alles duidelijk en weet je genoeg?

Of net niet en wil je ons een vraag stellen?

Wil je graag weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Of is alles helder en wil je meteen een afspraak maken?