Literatuur

Links

Inspiratie, leuke software en extra informatie kan u op deze sites terugvinden

Goede oefensites die vaak gebruikt worden...

Geheugensoftware & geheugenweetjes

Wat kan mij helpen? Wat heb ik nog nodig? Waar vind ik tips? Of welke sites zijn gewoon echt eens een bezoekje waard? Vanalles over ons geheugen vind je hier.

iMindmap software

De (volgens mijn persoonlijke mening) beste software voor studenten is iMindmap van ThinkBuzan. Echter zijn er vele andere gratis en betalende mogelijkheden. Aan jullie om te kiezen! Meer info over de voor- en nadelen bij Climbing Fish of Belgium is Mindmapping ©.

thinkbuzan.com

eMindmap

Freeplane

Coggle

Freemind

Mindmanager van Mindjet

Mindgenius

Xmind

iMindQ

 

 

En nog vele anderen... Pro's en con's hangen af van wat je wilt bereiken. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie op maat. Vele versies zijn voor korte tijd ook gratis te gebruiken.

 

Dé mindmapbibliotheek

Collega’s lezingen en workshops

Samenwerking is de sleutel tot succes. Levenslang leren, van en met elkaar!

Uitvinder van Mind mapping © en team

Tony Buzan is the world-renowned inventor of Mind Mapping and expert on the brain, memory, speed reading, creativity and innovation. He has been named as one of the world’s top 5 speakers by Forbes magazine.

Het project 'Leren.Hoe?Zo!'

Leren.Hoe?Zo! is een onafhankelijk project, ontstaan vanuit de ervaring van studiebegeleiders en docenten van jongeren uit het secundair en hoger onderwijs. De dagelijkse leiding is in handen van Tommy Opgenhaffen.

Belgium is mindmapping

Samenwerkingsproject van de Belgische ThinkBuzan Licensed Instructors

Algemeen

Gewoon een tussendoortje waar je toch slimmer van wordt!
  • Jarrett, C. (2011). Psychologie in 30 seconden. Tielt: Lannoo.
  • Seth, A. (2014). Het brein in 30 seconden. Kerkdriel: Lebrero.
  • Vermeulen, M. (2011). Helpen bij huiswerk: een gids voor ouders. Aartselaar: Deltas.

Bibliografie

Het wiel moet niet heruitgevonden worden, maar wel aangepast worden aan het voertuig. Dit wilt zeggen, The Climbing Fish wil blijven leren (hoe zit dat wiel in elkaar?) en deze kennis toepassen in specifieke en concrete situaties (hoe gaan we dat wiel nu effectief laten draaien). Daarom is The Climbing Fish steeds op zoek gegaan naar goede bronnen. Waar mogelijk zijn we gaan leren aan de bron, met name bij Bernard Lernout (België) en Tony Buzan (Groot Brittannië). Speciale dank voor hun wijze raad en ondersteuning! Hun expertise vormt de basis van het vakgebied van The Climbing Fish. Daarom hier een literatuurlijst als waardevolle referentie naar de opgedane kennis.

Blom L. (2012) Beelden in je hoofd: Handleiding voor Beeldenken. Utrecht: Uitgeverij AnkhHermes.

Buzan, T., & Buzan, B. (2011). Mindmappen: vergroot je creativiteit, verbeter je geheugen, verander je leven (2e ed.) [The Mind Map Book: Unlock your creativity, boost your memory change your life]. Amsterdam: Pearson Education.

Buzan, T., & Buzan, B. (2010). The Mind Map Book: Unlock your creativity, boost your memory change your life. United Kingdom: Pearson Education Limited.

Buzan, T. (2014). Mind Maps for business: Using the ultimate thinking tool to revolutionise how you work. United Kingdom: Pearson Education Limited.

Buzan, T (Presentation) (2006-2013). The most Important Graph in the World: And how it will change your life! (DVD). Cardif: Proactive Press.

Brouwer, A. (2012). De huiswerkcoach: Help je kind met huiswerk. Baarn: Forte Uitgevers BV.

Compernolle, T. (2014). Ontketen je brein: Hoe hyperconnectiviteit en multitasken je hersenen gijzelen en hoe je eraan kunt ontsnappen.  Tielt: uitgeverij Lannoo nv.

Cooreman, A. & Bringmans, M. (2007) Als spelling een kwelling is...: Boek 1 Spelend spellen. Antwerpen: De Boeck.

Cooreman, A. & Bringmans, M. (2007) Als spelling een kwelling is...: Boek 2 Spellen met succes. Antwerpen: De Boeck.

Cuyvers, L. (2008) Therapie bij dyscalculie: Introductie. Antwerpen: Garant.

Cuyvers, L. (2008) Therapie bij dysorthografie en dyslexie: Introductie. Antwerpen: Garant.

Chopra, C. & Tanzi, R.E. (2013). Superbrein [Superbrain]. Antwerpen: Kosmos uitgevers B.V.

De Bel, M. (2014). Faalplezier: En andere leuke dingen die kinderen mij hebben geleerd. Kalmthout: Pelckmans Uitgeverij nv

De Boe, D. (2012). Creashock: Anders denken, durven doen, met resultaat. Tielt: Uitgeverij Lannoo nv

De Boe, D. (2014). Egoshock: Durf jezelf ontdekken, maak keuzes. Tielt: Uitgeverij Lannoo nv

De Boe, D., Lernout, B. & Sprangers, P. (2011). Edushock: Breinoptimizer voor leren in de toekomst. Tielt: Uitgeverij Lannoo nv

De Bondt, A. & Descamps, L. (2012). De dyslexie survivalgids. Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij.

Descamps, L. (2012). De autisme survivalgids. Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij.

De Wit, M. (2012). Worden wie je bent: Een reis door de ontwikkelingsfilosofie van Reuven Feuerstein. Utrecht: Perspectief Uitgevers.

Dewulf, L. (2016). Stop Burn-out. Tielt: Lannoo nv

Dweck, C.S. (2015). Mindset, de weg naar een succesvol leven: ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties. Amsterdam: Uitgeverij SWP.

Evers, J. & Kneyber, R. (2016). Flip the system: Changing education from the ground up. New York: Routledge.

Evers, J. & Kneyber, R. (2013). Het Alternatief: Weg met de afrekencultuur in het onderwijs. Amsterdam: Uitgeverij Boom.

Evers, J. & Kneyber, R. (2015). Het Alternatief II: De ladder naar autonomie. Culemborg: Uitgeverij Phronese.

Freed, J. & Parsons, L. (2012). Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden: Talenten van een rechtsgeoriënteerd kind. [Right brained-children in a left-brained world] Antwerpen: Garant.

Griffiths, C. (2011). GRASP: The solution. Cardiff: Proactive Press.

Hellinckx, W. & Ghesquière, P. (2011) Als leren pijn doet…: Opvoeden van kinderen met een leerstoornis. Leuven: Acco.

Jaspaert, H. & Maes, P. (2009) Hebbes: Verstand van leren & Leren van je verstand.  Brugge: Die Keure Educatief.

Jolles, J. (2016). Het tienerbrein: Over de adolescent tussen biologie en omgeving. Amsterdam: Amsterdam University Press B.V.

Kotter, J.P. (2012). Leading Change. USA: Harvard Business Review Press.

Laloux, F. (2014) Reinventing organisations: A guide to creating organisations inspired by the next stage of human consciousness. Brussels: Nelson Parker.

Lebeer, J. (2009) Bouwen aan leren leren: Cognitieve leerbevordering bij kinderen met risico op ontwikkelings- of leerstoornissen. Leuven: Acco.

Lernout, B. (2010). Het Leonardo kompas. Gent: Witsand uitgevers.

Lernout, B., & Lernout, L. (2009). S.O.S. Taal. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.

Lernout, B., & Provoost, I. (2008). S.O.S. Brein. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.

Maes, P. (2015). Slimmer studeren: De basisbegrippen. Grondig uitgelegd. Brugge: Die Keure Educatief.

Brain Rules

Medina, J. (2014). Brain Rules: 12 principles for Surviving and Thriving at Work, Home, and School. Seattle USA: Pear Press.

Michiels, A. & Descamps, L. (2012). De hoogsensitiviteit survivalgids. Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij.

Mol, J. (2015). De giraf en de jakhals in ons: Over geweldloos communiceren. Amsterdam: uitgeverij SWP.

Moonen, E. (2012). Dwaalspoor Dyslexie: Hoe elk kind een vlotte lezer wordt. Antwerpen: M-Books / WPG Uitgevers België nv.

Opgenhaffen, T. (2014). Leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.

Opgenhaffen, T. (2015). Mind the map. Tielt: LannooCampus.

Rohde, M. (2013). The sketchnote handbook: The illustrated guide to visual note taking. USA: Peachpit Press.

Schouwenburg, F. (). Inspiratieboek voor po en vo: 'Scholen om van te leren'. Leiden: De Bink.

Sinek, S. (2009). Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Groot Brittanië: Portfolio Pinguin.

Staes, J. (2007). Mijn organisatie is een oerwoud. Tielt: Uitgeverij LannooCampus.

Staes, J. (2009). Mijn manager is een held. Tielt: Uitgeverij LannooCampus.

Staes, J. (2011). Ik was een schaap. Tielt: Uitgeverij LannooCampus.

Staes, J. (2015). EOI Mindset Map. Tongerlo: Red Monkey.

Stil, K. & Castricum, R. (2010). Studeren met autisme: Hoe werkt dat? Amsterdam: uitgeverij SWP.

Swaab, D. (2012). Wij zijn ons brein: Van baarmoeder tot alzheimer. Amsterdam: uitgeverij Contact.

Swaab, D. & Schutten, J.P. (2013). Jij bent je brein: Alles wat je wilt weten over je hersenen. Meppel: Ten Brink.

Taylor, J.F. (2007). De AD(H)D survivalgids. Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij.

Van Bulck, H. (2015). De eigenwijze kikker: Het geheim van lesgeven en opvoeden. Bodegraven: Paris Books.

Van den Brandthof, J.-W. (2009). Leer als een speer. Maastricht: Academic service.

Van den Brandthof, J.-W. (2007). Gebruik je hersens. Maastricht: Academic service.

van Uden, E. (2015). Ontdek snel: Mindmappen. Culemborg: Van Duuren Media.

Vanroy, K. (2015). Leren met autisme: Autistisch denken in de onderwijspraktijk. Berchem: Uitgeverij Epo.

Verdoes, T. (2013). Denken in Beelden. Amsterdam: Niño.

Verhaege, P. (2012). Identiteit. Amsterdam: De bezige bij.

Verhaege, P. (2015). Autoriteit. Amsterdam: De bezige bij.

Is alles duidelijk en weet je genoeg?

Of net niet en wil je ons een vraag stellen?

Wil je graag weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Of is alles helder en wil je meteen een afspraak maken?